1 Börja här
Multilitteracitet är förmågan att tolka, producera och värdera olika slags texter i olika sammanhang och miljöer. Med texter avses här olika slag av information som kommer till uttryck genom verbala, visuella, auditiva, numeriska eller kinestetiska symbolsystem.
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
Kritisk läsförmåga
- Jag kan söka och förmedla information
- Jag kan bedöma information
- Jag kan observera skillnader mellan den verkliga och den fiktiva världen
- Jag kan skilja åt fiktion, fakta och åsikter
Olika informationskällor
- Jag vet att det finns olika informationskällor
- När jag behöver information, söker jag i olika källor
- Jag kan tolka olika källor
Att förstå kommunikation
- Jag känner igen olika meddelanden (skrivna, talade, bilder, symboler samt gester och miner)
- Jag kan tolka rätt olika meddelanden
- Jag förstår innebörden i meddelandet och vem meddelandet riktar sig till
- Jag hittar lätt det viktigaste i meddelandet
Jag kommunicerar
- Jag kan berätta mina tankar/åsikter
- Jag väljer olika, lämpliga kommunikationssätt beroende på målgrupp
- Jag kan vid behov sammanfatta mitt ärende
- Jag är medveten om mina styrkor som kommunikatör och kan använda mig av dem
3 Undervisningstips
- Du kan bekanta dig med förslag på lektionspass/-helheter som knyter an till multilitteracitet här (på finska): L4-esimerkkitehtäviä