Hur ska man egentligen bedöma?

Lärande sker i samverkan

Hurdan växelverkan förväntar jag mig av eleverna? Är även eleverna medvetna om det? Lär vi eleverna samarbetsfärdigheter? Ger jag tillräckligt ofta positiv respons? Hitta det önskade uppförandet i barnet, handled och förstärk det goda. Fäst uppmärksamhet vid hur mycket du styr uppförandet genom positiv respons.

Från mål till mål!

Från mål till mål! Planering av undervisning ska basera sig på målen (M) i läroplanen.

Vi bedömer hur elever uppnått målen. Fokuserar du mycket på innehållen (I) när du planerar undervisning och bedömning? Ifall ja, så kan det kännas att du har bråttom mest hela tiden. Om den här biten känns svår, kan det vara bra att noggrant läsa avsnittet ”Allmänt om bedömning”.

”Ni vet hur vi blomstrar upp i närheten av en människa, som ser det goda i oss och kan locka fram våra bästa sidor. Och ni vet hur vi alla vissnar i närheten av en sådan människa, som hela tiden finner brister i oss.”

–Desmond Tutu