1 Börja här
- Löser ni ”riktiga” problem (autentiska, från verkligheten)?
- Skapar du utrymme för idékläckning/brainstorming, även för lite galna idéer?
- Ger du tillräckligt med tid till eleverna?
- Lägger du märke till när eleven är i den proximala utvecklingszonen*? (*zonen som ligger mellan självständigt kunnande och kunnande med hjälp av stöd och handledning. I den proximala utvecklingszonen kan eleven genomföra uppgifter tillsammans med en vuxen eller en längre hunnen elev. Med hjälp av rätt sorts stöd förändras elevens begynnande kunskaper senare till självständigt kunnande.)
- Får eleven positiv respons då hen ber om hjälp?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
- Jag kan ställa frågor, jag kan undra.
- Jag känner igen ett problem eller en utmaning
- Jag kan hitta på olika alternativ för att få hjälp.
- Jag kan be om hjälp för att kunna planera vidare hur jag ska lösa mitt problem.
- Jag kan komma med egna förslag eller göra upp planer för hur lösa problemet.
- Jag följer en problemlösningsplan.
3 Undervisningstips
- Välj uppgiftstyper, i vilka eleverna själv blir tvungna att hitta på lösningen. Skapa olika utmaningar åt eleverna.
- En lärande gemenskap (Tiimioppiva koulu)
- Börja med att ställa upp målen och syftet för lärande. Visa vilken kunskap som ännu behöv genom att ställa frågor.
- Bra frågor handlar om fakta, omständigheter och metoder.
- de Bono: sew tänkande hattar
- Tankesmedja