1 Börja här
TIPS!
Via den här länken kommer du till ett filmklipp som visar hur viktigt det är att uppmuntra andra till att försöka. https://youtu.be/NWv1VdDeoRY
- Hur får jag eleven att välja tillräckligt utmanande uppgifter?
- Möjligheterna med den proximala utvecklingszonen och kognitiv konflikt?
- Hur känner jag igen elevens utvecklingsmöjligheter?
- Belönar jag att eleven försöker?
- Ställer jag tillräckligt höga förväntningar på eleverna?
- Uppmuntrar jag eleverna att ställa upp lämpliga mål åt sig själv?
- Kommer jag ihåg att den som ber om hjälp är aktiv?
- Kommer jag ihåg och orkar jag kräva att eleven genomför uppgiften omsorgsfullt och även slutför den?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
- Jag gör helst lätta uppgifter
- Jag försöker på nytt om jag inte lyckas genast
- Jag försöker jobba uthålligt med sådant som känns svårt för mig
- Jag njuter av utmaningar
3 Undervisningstips
- Möjligheten att observera sin egen klass då när någon annan handleder eleverna
- försökskultur
- jag handleder enbart så mycket som jag måste
- tankenötter
- Längre samarbetsprojekt i klassen eller i grupper (film, skådespel, grunda ett företag)
- forskning
- en tankenöt på tavlan eller i en berättelse, som eleverna försöker lösa och lämnar in sitt svar i en svarslåda
- ”exit tickets” eller mellantest, i vilka en tillräckligt stor andel av uppgifterna ska vara rätt för att man kan gå vidare → uthållighet