1 Börja här
- Har eleverna deltagit i skapandet av skolans/klassens regler/överenskommelser?
- Har man framfört elevernas möjligheter att påverka?
- Kan eleverna agera miljövänligt i skolan (avfallssortering, el- och vattenförbrukning, materialanvändning)?
- Handleder man eleverna i hållbar konsumtion?
- Lyfter man fram miljövänliga val?
- Har eleverna en positiv syn på framtiden?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
Gemensamma regler
- Jag deltar i skolans vardag och följer de gemensamma reglerna
- Jag förstår varför vi behöver gemensamma regler
- Jag skapar och utvärderar nya överenskommelser/regler
Att påverka
- Jag har bekantat mig med olika sätt att påverka
- Jag deltar i förbättrandet av min omgivning
- Jag lägger märke till fel och försöker påverka så att felen kan rättas till
En hållbar framtid
- Jag gör miljövänliga val
- Jag förstår min egen inverkan på miljön
- Jag fungerar aktivt för att förbättra miljön
Jag som konsument (främst åk 1-4)
- Jag kan med handledning använda material sparsamt
- Jag använder material sparsamt
- Jag kan göra kloka val som konsument
Jag som konsument (främst åk 5-9)
- Jag kan göra kloka val
- Jag använder material sparsamt
- Jag funderar hur jag kunde förbättra mina konsumtionsvanor
- Jag planerar och utvärderar mina konsumtionsvanor
Min framtid
- Jag tänker på och planerar min skolgång/mina studier
- Jag förstår att mina val påverkar min framtid
- Jag gör val som har en positiv inverkan på mig själv och min omgivning
3 Undervisningstips
- Agenda 2030 – de globala målen för hållbar utveckling
- Elevkåren
- Vänelever
- Barnens parlament (på kommunnivå)
- Drömkartor (framtidsvisioner och -planering)
- Grön flagg
- Klubbar
- Miljöagenter
- Earth hour
- Olika röstningar/gallupar på klass- och skolnivå
- Samarbete med skolköket (minska mängden bioavfall, valmöjligheter)
- Olika kampanjer, jippon, gemensamma evenemang