1 Börja här
- Övar man samarbetsfärdigheter i klassen?
- Kaisa Vuorinen: ”Mitä tulee paikalle, kun sinä tulet paikalle?” – ungefär ”vad hämtar du med dig till möten med andra människor?”
- Sätter man ord på känslor i klassen?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
- Jag känner igen och kan namnge olika känslor
- Jag känner igen mina egna känslor och kan berätta om dem
- Jag känner igen andras känslor och kan fungera enligt dem
3 Undervisningstips
- Skolstegen-, Stegvis- och KiVa-skola-material
- Lekar och spel som stärker samhörigheten, t.ex. från Vi i klassen-webbsidan
- Kaisa Vuorinens ‘Se det goda!”-material
- Dramatisering av olika situationer
- pantomim
- om du gör en likadan min som på bilden, hur känns det?
- Lyckobarometern (hur lyckliga känner sig eleverna under olika dagar/tider på dygnet – räkna ut medeltalet)
- Utvärdera dagens känsla i ett häfte, dagligen
- Skapa trailers, animationer och serier