1 Börja här
- Hur förhåller jag mig till en elev, som ifrågasätter mina synpunkter?
- Uppmuntrar jag eleven att ställa frågor och ifrågasätta?
- Reserverar jag tillräckligt med tid för diskussioner?
- Skapar jag situationer i vilka eleverna kan öva samarbetsfärdigheter?
- Utnyttjar jag andra aktörer utanför skolan?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
- Jag inser att det finns olika tankar i gruppen
- Jag accepterar olika tankar
- Jag förstår att det är nyttigt med olika synvinklar
- Jag kan tillsammans med andra skapa ett mångsidigare synsätt
3 Undervisningstips
- Spela in dina lektioner och fäst uppmärksamhet vid hur mycket du talar jämfört med eleverna.
- Sittordningen i klassen får gärna stöda växelverkan
- Skapa situationer och uppgifter som kräver samarbete, så att eleverna kan lära sig tillsammans
- Skapa och uppehåll en uppmuntrande atmosfär
- En lärande gemenskap (tiimioppiva koulu)