1 Börja här

 

  • Hur förhåller jag mig till en elev, som ifrågasätter mina synpunkter?
  • Uppmuntrar jag eleven att ställa frågor och ifrågasätta?
  • Reserverar jag tillräckligt med tid för diskussioner?
  • Skapar jag situationer i vilka eleverna kan öva samarbetsfärdigheter?
  • Utnyttjar jag andra aktörer utanför skolan?

 

2 Lärandemål

(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)

 

  1. Jag inser att det finns olika tankar i gruppen
  2. Jag accepterar olika tankar
  3. Jag förstår att det är nyttigt med olika synvinklar
  4. Jag kan tillsammans med andra skapa ett mångsidigare synsätt

 

3 Undervisningstips

 

  • Spela in dina lektioner och fäst uppmärksamhet vid hur mycket du talar jämfört med eleverna.
  • Sittordningen i klassen får gärna stöda växelverkan
  • Skapa situationer och uppgifter som kräver samarbete, så att eleverna kan lära sig tillsammans
  • Skapa och uppehåll en uppmuntrande atmosfär
  • En lärande gemenskap (tiimioppiva koulu)