1 Börja här
- Hur används digitala verktyg i undervisningen?
- Vilka olika appar använder jag helst?
- Ger jag möjlighet att välja arbetsverktyg?
- Är uppgifterna uppbyggda så, att de möjliggör olika presentationssätt?
- Diskutera ni datasäkerhet (att dela personuppgifter, publicera bilder)?
- Har ni testat programmering?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
Informationssökning
Användning av verktyg och program
- Jag kan under handledning använda dator/lärplatta/mobiltelefon
- Jag kan använda dator/lärplatta/mobiltelefon självständigt
- Jag kan själv välja de verktyg och program som lämpar sig bäst för uppgiften
Att producera information
- Jag kan använda dator/lärplatta/mobiltelefon till att producera text
- Jag kan kombinera olika visuella uttryckssätt i min presentation/mitt meddelande (t.ex. foto, film)
- Jag kan välja de verktyg och program som lämpar sig bäst för att producera en egen presentation/ett meddelande
Säkerhet
- Jag vet att det finns risker i användningen av IKT
- Jag kan skydda min integritet och mina digitala enheter
- Jag kan handleda andra i frågor om datasäkerhet
Programmering
- Jag förstår att många maskiner fungerar med hjälp av ett program
- Jag kan under handledning göra enkla programmeringar
- Jag övar att programmera självständigt
- Jag kan tillämpa programmering i olika situationer
3 Undervisningstips
- Elevagenter (äldre elever hjälper yngre med att använda IKT-verktyg och -program)
- Utnyttja elevernas kunnande
- En timme kod org (kolla även Kooditunti.fi)
- Böcker som Linda Liukas skrivit
- UR Skola: Programmera mera
- Resurscenter för matematik, naturvetenskap och teknik i skolan (Skolresurs)
- fi(på finska)
- Kopiraittilan koulu kopiraittila.fi(upphovsrätt för elever)
- fi(upphovsrätt för lärare)
4 Exempel
- Du kan bekanta dig med förslag på lektionspass/-helheter som knyter an till digital kompetens här (på finska): L5-esimerkkitehtäviä