Med elevbedömningen strävar man efter att
- Handleda och uppmuntra studier
- Utveckla elevens färdigheter för självbedömning
Bedömningen baserar sig på målen i läroplanen.
Vi bedömer mångsidigt
- lärande. Vi bedömer elevens kunskaper och kompetenser i relation till målen i läroplanen. Eleven ska ges möjlighet att visa sitt kunnande på olika, mångsidiga sätt.
- Bedömning av arbete är en del av bedömningen i de olika läroämnena.
- uppförande, som bedöms skilt. Kriterierna hittas i den lokala läroplanen. Bedömningen av uppförandet får inte inverka på bedömningen i de olika läroämnena. Bedömningen av uppförandet anteckans inte i avgångs- eller skiljebetyget.
Mindre är mera
- Kom ihåg att du inte behöver bedöma varje uppgift/arbete summativt.
- Det viktigaste är lärandets glädje, och att eleven är en aktiv aktör (t.ex. ställer upp mål och att lärande sker i växelverkan)
- Kontinuerlig/formativ bedömning är alltid en del av lärprocessen. Den kontinuerliga bedömningen är den viktigaste delen av bedömningsprocessen. Ge respons, beröm och uppmuntran.
- Enligt läroplanen bedömer vi hur eleven uppnått målen. Att mäta hur väl elever kommer ihåg innehåll är inte läroplansenlig bedömning.
Vi lärare har många frågor om bedömningen
- Hur inverkar arbete på bedömningen?
- Hur stor vikt ska man fästa vid bedömningen av mångsidig kompetens då man bedömer de enskilda läroämnena?
- Hur samlar jag på ett tillförlitligt sätt bedömningsinformation för den summativa bedömningen?
Eftersom syftet med bedömningen enligt lagen om grundläggande utbildning är att handleda och sporra eleven i studierna och att utveckla elevens förutsättningar för självbedömning, kommer vi på den här sajten att med konkreta exempel visa hur man går tillväga. Utgångspunkten i varje exempel är att eleven ses som en aktiv aktör.
Exempeluppgifterna kan med fördel tillämpas så att de kan användas i undervisingen av olika fenomen och innehåll.