Oppilaan arvioinnilla pyritään
- ohjaamaan ja kannustamaan opiskelua
- kehittämään oppilaan edellytyksiä itsearviointiin
Arviointi perustuu opetussuunnitelman tavoitteisiin.
Arvioimme monipuolisesti
- oppimista ja osaamista. Oppilaan eri tavoin osoittamaa tiedollista ja taidollista* osaamista suhteessa opsissa asetettuihin tavoitteisiin ja tavoitteista johdettuihin arviointikriteereihin. (* laaja-alaiset taidot ovat siis osa oppiaineen arvosanaa)
- työskentelyä. Työskentelyn arviointi on osa oppiaineen arviointia.
- käyttäytymistä, joka arvioidaan erikseen. Kriteerit löytyvät paikallisesta opetussuunnitelmasta. Käyttäytymisen arviointi ei saa vaikuttaa oppiaineiden arviointiin. Käyttäytymisen arvosanaa ei merkitä päättö- ja erotodistukseen.
Vähemmän on enemmän
- Muistathan, että jokaista oppimistehtävää ei tarvitse summatiivisesti arvioida.
- Tärkeintä on oppimisen ilo ja se, että oppilas on aktiivinen toimija (mm. asettaa tavoitteita, oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa).
- Formatiivinen arviointi on aina mukana oppimisprosesseissa. Se on tärkein osa arviointia. Anna palautetta, kehu ja kannusta.
- Opetussuunnitelmaan mukaan arvioidaan tavoitteissa onnistumista. Sisällön muistamisen mittaaminen ei ole opetussuunnitelman mukaista arviointia.