Työskentelyn arviointi
Työskentelyn arviointi on osa oppiaineissa tehtävää arviointia ja arvosanan muodostamista. Arviointi perustuu oppiaineissa ja monialaisissa oppimiskokonaisuuksissa tehtävään arviointiin. Formatiivinen eli opintojen aikainen arviointi on tässäkin pääosassa.
Laaja-alaisissa taidoissa on kuvattu paljon elementtejä, jotka helpottavat työskentelyn formatiivista arviointia yksin ja ryhmässä. Alla on koottuna eri laaja-alaisista taidoista tavoitelauseita, jotka ovat sidoksissa työskentelyn arviointiin.
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Kuuntelemisen taito
- mukamas kuuntelen, ajatukseni ovat muualla
- kuuntelen, enkä keskeytä puhujaa
- kuuntelen, mitä sanottavaa muilla on
Työskentely/tehtävien tekeminen
- teen tehtäviä opettajan ohjeiden mukaan
- osaan siirtyä tehtävästä toiseen
- teen tehtäväni ja autan tarvittaessa muita
- keksin omia tehtäviä
Yrittäminen (sinnikkyys)
- teen mieluiten itselleni helppoja tehtäviä
- jos en heti onnistu, yritän uudelleen
- yritän tehdä itselleni vaikeita asioita sinnikkäästi
- nautin haasteista
Osallistuminen
- olen “kärryillä” oppimistilanteessa
- osaan kysellä opittavasta aiheesta
- osaan keskustella opittavasta aiheesta arvostavasti
- osaan tuoda mukaan omia perusteltuja näkemyksiäni/kokemuksiani/tietojani
Tiedon etsiminen ja käyttäminen
- osaan etsiä tietoa opettajan avulla
- osaan etsiä tietoa itsenäisesti
- osaan arvioida onko löytämäni tieto luotettavaa (=totta)
- osaan soveltaa tietoa (pitäisikö olla “soveltaa ja käyttää/hyödyntää tietoa”?)
L2 kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Osallistuminen ryhmässä
- Kuuntelen muita ryhmän jäseniä
- Keskustelen muiden ryhmän jäsenten kanssa
- Osaan työskennellä yhdessä muiden kanssa.
- Kannustan ja arvostan muita ryhmän jäseniä
Työskentely ryhmässä
- Osaan työskennellä yksin
- Huolehdin omasta osuudestani
- Pidän huolta ryhmätyön sujuvuudesta
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Tehtävistä huolehtiminen
- tarvitsen tukea tehtävistä huolehtimiseen
- huolehdin yleensä tehtävistä
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Päämäärätietoisuus työskentelyssä
- osaan hoitaa tehtäväni valvotusti
- teen asiat loppuun asti
- osaan aikatauluttaa työskentelyni
- maltan tehdä tehtäväni tavoitteen mukaisesti
- osaan työskennellä muuttuvissa tilanteissa
Projektityöskentely
- tiedän mitä projektityöskentely tarkoittaa (tavoite, roolit, aikataulutus,resurssien jako, työskentelyn/ tavoitteiden seuranta)
- teen oman osuuteni projektista, aikataulussa
- osaan suunnitella projekteja itsenäisesti
- osaan johtaa projektia
- osaan jakaa työtehtäviä projektissa