1 Aloita tästä
TIPS!
Oheisen linkin kautta löytyy video yrittämiseen kannustamisen merkityksestä. https://youtu.be/NWv1VdDeoRY
- Miten saan oppilaan haluamaan valitsemaan itselleen sopivan haasteellisia tehtäviä?
- Lähikehityksen vyöhykkeen ja kognitiivisen konfliktin mahdollisuudet!
- Miten tunnistan oppilaan kehittymismahdollisuudet?
- Palkitsenko yrittämisestä?
- Onko itselläni tarpeeksi korkeat odotukset oppilaille?
- Kannustanko oppilaita asettamaan itselleen sopivia tavoitteita?
- Muistanko, että avunpyytäminen on myös osallistumista?
- Muistanko ja jaksanko vaatia oppimistehtävän suorittamista huolellisesti ja loppuun asti?
2 Oppimistavoitteet
(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)
- teen mieluiten itselleni helppoja tehtäviä
- jos en heti onnistu, yritän uudelleen
- yritän tehdä itselleni vaikeita asioita sinnikkäästi
- nautin haasteista
3 Vinkkejä opetukseen
- tilaisuus tarkkailla omaa luokkaa silloin kun joku toinen ohjaa oppilaita
- kokeilukulttuuri
- ohjaan vain juuri sen verran kuin on pakko
- ”pulmatehtävät”
- ryhmän tai luokan pidemmät yhteistyöprojektit (elokuva, näytelmä, yrityksen perustaminen, )
- tutkielmat
- taululla oleva tai tarinaan upotettu ongelmanratkaisutehtävä (pulma), johon oppilaat miettivät ratkaisua ja kirjoittavat oman vastauksensa vastauslaatikkoon
- ”portit” eli välitestit, joista pitää saada riittävän suuri prosentti tehtävistä oikein, jotta voi jatkaa eteenpäin → sinnikkyys