Yrittäminen (sinnikkyys)

1 Aloita tästä

 

TIPS!
Oheisen linkin kautta löytyy video yrittämiseen kannustamisen merkityksestä. https://youtu.be/NWv1VdDeoRY
  • Miten saan oppilaan haluamaan valitsemaan itselleen sopivan haasteellisia tehtäviä?
  • Lähikehityksen vyöhykkeen ja kognitiivisen konfliktin mahdollisuudet!
  • Miten tunnistan oppilaan kehittymismahdollisuudet?
  • Palkitsenko yrittämisestä?
  • Onko itselläni tarpeeksi korkeat odotukset oppilaille?
  • Kannustanko oppilaita asettamaan itselleen sopivia tavoitteita?
  • Muistanko, että avunpyytäminen on myös osallistumista?
  • Muistanko ja jaksanko vaatia oppimistehtävän suorittamista huolellisesti ja loppuun asti?

2 Oppimistavoitteet

 

(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)

  1. teen mieluiten itselleni helppoja tehtäviä
  2. jos en heti onnistu, yritän uudelleen
  3. yritän tehdä itselleni vaikeita asioita sinnikkäästi
  4. nautin haasteista

3 Vinkkejä opetukseen

 

  • tilaisuus tarkkailla omaa luokkaa silloin kun joku toinen ohjaa oppilaita
  • kokeilukulttuuri
  • ohjaan vain juuri sen verran kuin on pakko
  • ”pulmatehtävät”
  • ryhmän tai luokan pidemmät yhteistyöprojektit (elokuva, näytelmä, yrityksen perustaminen, )
  • tutkielmat
  • taululla oleva tai tarinaan upotettu ongelmanratkaisutehtävä (pulma), johon oppilaat miettivät ratkaisua ja kirjoittavat oman vastauksensa vastauslaatikkoon
  • ”portit” eli välitestit, joista pitää saada riittävän suuri prosentti tehtävistä oikein, jotta voi jatkaa eteenpäin → sinnikkyys