1 Aloita tästä
- Annanko oppilaiden olla mukana valitsemassa tutkimuskohteita?
- Tuetko oppilaan aktiivista toimintaa?
- Asettaako oppilas tavoitteita?
- Ratkaiseeko ongelmia yksin tai yhdessä?
- Saako itse aikatauluttaa ongelmaa?
- Käytätkö oppimista syventäviä menetelmiä, jotta oppiminen ei jää puuhasteluksi?
2 Oppimistavoitteet
(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)
- olen utelias/kiinnostunut tutkittavasta aiheesta
- osaan tutkia valmiiden kysymysten avulla
- osaan tehdä tutkimuskysymyksiä annetusta aiheesta
- löydän itse tutkittavia aiheita
- löydän itse tutkittavia aiheita ja keksin miten niitä voi tutkia
3 Vinkkejä opetukseen
- Anna ajankohtaisuuden ja mielenkiinnon ohjata toimintaa. Tutkimuksen tavoitteet eivät saisi perustua vain opettajan antamaan sisältöön. Sisällöt ovat ajattelun välineitä. Kiinnostava sisältö on tärkeä sisäisen motivaation elementti.
- ilmiöpohjainen oppiminen, DOP (design oriented pedagogy)
- tutkiva oppiminen
- ongelmaperustainen oppiminen