Kuinka hyödynnät sivuston ”Laaja-alaiset taidot” – osiota?
Tämän osion tarkoituksena on ohjata opetustuokioiden suunnittelua. Tavoitteena on rakentaa opetustilanteita, jossa laaja-alaisia taitoja harjoitetaan tietoisesti. Oppilaat harjoittelevat itse- ja vertaisarviointia laaja-alaisista taidoista muodostettujen tavoitteiden avulla. Oppilas siis kiinnittää huomiota tietyn laaja-alaisen taidon harjoittamiseen koko oppimisprosessin aikana. Sisällöt voivat vaihdella.
Käytä niinkuin hakuteosta. (Älä ahmi kaikkia)
Jokainen vasemmalla olevan valikon laaja-alainen taito on pilkottu pienempiin osa-alueisiin, joten valikko sisältää paljon taitoja. Joudut valikoimaan. Voit esimerkiksi verrata/ristiintaulukoida valitsemasi oppiaineen opetussuunnitelman tavoiteitta ja poimia sivustostamme siihen sopivia laaja-alaisten taitojen tavoitteita (kielennetty lapselle) ja rakentaa niiden avulla arvioitavia oppimiskokonaisuuksia.
Sivusto noudattelee alla olevan esimerkin mukaista rakennetta:
1 Aloita tästä
2 Oppimistavoitteet
- Esim. 1. Tavoite: kuuntelen, mitä sanottavaa muilla on (arviointi 1-3 tähteä)
- Esim 2. Tavoitteet: (valitse osuvin vaihtoehto)
- mukamas kuuntelen, ajatukseni ovat muualla
- kuuntelen, enkä keskeytä puhujaa
- kuuntelen, mitä sanottavaa muilla onTIPS!Tuokion aikana
- älä puutu, jos ei ole pakko
- neuvo vain sen verran kuin on pakko solmukohtien avaamiseksi.
- kannusta
3 Vinkkejä opetukseen
Sisältää esimerkkimenetelmiä, jotka sopivat kyseisen taidon harjoittamiseen: (Esim. kuuntelemisen taito)
- triangeliharjoitus: kaksi keskustelee, yksi tarkkailee.
- piiriharjoitus: sisäpiiri keskustelee ja ulkopiiri kuuntelee
- väittelytilanne
4 Esimerkkejä
Julkaisemme yksittäisiä esimerkinomaisia oppimiskokonaisuuksia tässä osiossa. Käyttäkää ja muokatkaa vapaasti: