Aloita tästä

 

  • Mikä on luokassasi paras tapa jakaa ryhmät?
  • Tietävätkö oppilaasi miten ryhmässä tulee työskennellä ja mitä heiltä odotetaan?
  • Tietävätkö oppilaat ryhmän roolit? (johtaja, kirjuri, ymmärryksen tarkastaja, ‘tilanteiden keventäjä’, muiden huomioija, tarkkailija/asioiden kokoaja, lankojen käsissä pitäjä jne)
  • Oletteko harjoitelleet pattitilanteiden laukaisua ja kannustavan palautteen antamista

Oppimistavoitteet

(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)

 

  1. Kuuntelen muita ryhmän jäseniä
  2. Keskustelen muiden ryhmän jäsenten kanssa
  3. Osaan työskennellä yhdessä muiden kanssa.
  4. Kannustan ja arvostan muita ryhmän jäseniä

Vinkkejä opetukseen

 

  • työskentelyn harjoittelu eri rooleissa
  • joustamisen harjoittelu (yksi johtaa/joskus on vain mukauduttava tilanteeseen/ vetovastuun harjoittelu)
  • tehtävien jako persoonallisuuden mukaan. Oppilaat voivat miettiä mikä tehtävä olisi omiaan kenellekin. Oppilaiden vahvuuksien hyödyntäminen.