1 Aloita tästä

 

  • Kannustanko oppilasta kyseenalaistamaan asioita? Ja kysymään asioita?
  • Varaanko tarpeeksi aikaa keskustelulle?
  • Tiedänkö mistä asioista oppilas on kiinnostunut?
  • Voiko oppilas ehdottaa käsiteltäviä asioita/aihepiirejä/työtapoja?
  • Seuraammeko yhdessä ajankohtaisia, mielenkiintoisia asioita?

2 Oppimistavoitteet

(voivat toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)

 

  1. olen “kärryillä” oppimistilanteessa
  2. osaan kysellä opittavasta aiheesta
  3. osaan keskustella opittavasta aiheesta arvostavasti
  4. osaan tuoda mukaan omia perusteltuja näkemyksiäni/kokemuksiani/tietojani

3 Vinkkejä opetukseen

  • Flipped learning
  • Uutta aihetta alottaessa kannattaa kartoittaa oppilaiden kokemukset ja kiinnostus.
  • Oppilaat laativat toisilleen tehtäviä, kysymyksiä, opetuspaketteja, kokeita ja suunnittelevat ja pitävät opetustuokioita.
  • Väittelyt, paneelikeskustelut, roolileikit/-pelit, opetuskeskustelut.
  • Kaikille oppilaille yhteinen pulmatehtävä → keskustellaan oppilaiden ratkaisuista ja niiden perusteluista.