1 Aloita tästä
- Kannustanko oppilasta kyseenalaistamaan asioita? Ja kysymään asioita?
- Varaanko tarpeeksi aikaa keskustelulle?
- Tiedänkö mistä asioista oppilas on kiinnostunut?
- Voiko oppilas ehdottaa käsiteltäviä asioita/aihepiirejä/työtapoja?
- Seuraammeko yhdessä ajankohtaisia, mielenkiintoisia asioita?
2 Oppimistavoitteet
(voivat toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)
- olen “kärryillä” oppimistilanteessa
- osaan kysellä opittavasta aiheesta
- osaan keskustella opittavasta aiheesta arvostavasti
- osaan tuoda mukaan omia perusteltuja näkemyksiäni/kokemuksiani/tietojani
3 Vinkkejä opetukseen
- Flipped learning
- Uutta aihetta alottaessa kannattaa kartoittaa oppilaiden kokemukset ja kiinnostus.
- Oppilaat laativat toisilleen tehtäviä, kysymyksiä, opetuspaketteja, kokeita ja suunnittelevat ja pitävät opetustuokioita.
- Väittelyt, paneelikeskustelut, roolileikit/-pelit, opetuskeskustelut.
- Kaikille oppilaille yhteinen pulmatehtävä → keskustellaan oppilaiden ratkaisuista ja niiden perusteluista.