1 Aloita tästä
- Ovatko oppilaat osallistuneet koulun/luokan sääntöjen/sopimusten laatimiseen?
- Onko oppilaiden vaikutusmahdollisuudet tuotu esille?
- Pystyvätkö oppilaat toimimaan koulussa ympäristöystävällisesti(jätteiden lajittelu, sähkön ja veden kulutus, materiaalien käyttö)?
- Ohjataanko oppilaita kestävään kulutukseen?
- Nostetaanko esille ympäristöystävällisiä valintoja?
- Näkevätkö oppilaat tulevaisuuden positiivisena?
2 Oppimistavoitteet
(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)
Yhteiset sopimukset
- osallistun koulun arkeen sopimuksia noudattaen
- ymmärrän sopimusten merkityksen
- luon ja arvioin uusia sopimuksia
Vaikuttaminen
- olen tutustunut erilaisiin vaikuttamisen keinoihin
- osallistun ympäristöni parantamiseen
- huomaan epäkohtia ja pyrin vaikuttamaan niiden korjaamiseen
Kestävän tulevaisuuden rakentaminen
- teen ympäristöystävällisiä valintoja
- ymmärrän oman vaikutukseni ympäristölle
- toimin aktiivisesti ympäristön parantamiseksi
Minä kuluttajana lähinnä 1-4 lk
- osaan ohjattuna säästää materiaalia
- kulutan materiaalia säästeliäästi
- osaan tehdä järkeviä valintoja kuluttajana
Minä kuluttajana lähinnä 5-9 lk
- osaan tehdä järkeviä valintoja
- kulutan materiaalia säästeliäästi
- mietin miten voisin parantaa kulutustottumuksiani
- suunnittelen ja arvioin kulutustottumuksiani
Minun tulevaisuuteni
- pohdin ja suunnittelen omaa opiskeluani
- ymmärrän omien valintojeni vaikutuksen tulevaisuuteeni
- teen valintoja, joilla on myönteinen vaikutus itseeni ja ympäristööni
3 Vinkkejä opetukseen
- Tabletkoulu.fi sähköinen kirja (yhteiskuntaopin materiaalit)
- Greenreality.fi
- Oppilaskunta
- Tukioppilaat
- Lasten parlamentti (kaupungin taso)
- Unelmakartat (tulevaisuuden visiointi ja suunnittelu)
- Vihreä lippu (Kestävän kehityksen ohjelma)
- Oppilaskerhot
- Ympäristöagentit
- Earth hour
- Erilaiset äänestykset/gallupit luokan ja koulun tasolla
- Yhteistyö koulun keittiön kanssa (biojätteen vähentäminen, ruuan valinnaisuus)
- Erilaiset kampanjat, tempaukset, yhteiset tapahtumat