1 Aloita tästä
- Harjoittelemmeko tiedon etsimistä?
- Harjoittelemmeko tiedon oikeellisuuden arviointia ja lähdekritiikkiä?
- Otammeko tekijänoikeudet huomioon?
- Osaavatko oppilaat ajatella mitä/ketä teksti palvelee?
- Käytänkö itse monipuolisesti lähteitä ?
- Kannustanko oppilaita ottamaan yhteyttä asiantuntijoihin?
- Opastanko oppilaita etsimään ja löytämään asioiden välisiä yhteyksiä?
2 Oppimistavoitteet
(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)
- osaan etsiä tietoa opettajan avulla
- osaan etsiä tietoa itsenäisesti
- osaan arvioida onko löytämäni tieto luotettavaa (=totta)
- osaan soveltaa tietoa (pitäisikö olla “soveltaa ja käyttää/hyödyntää tietoa”?)
3 Vinkkejä opetukseen
- Osa oppilaista hyötyy tarkentavista kysymyksistä tehtävänannossa.
- DOP/ilmiöpohjainen oppiminen.
- Tiedonhakutehtävien jako google drivessa/classroomissa jne. oppilaille.
- “Salapoliisi” -tehtäviä, joissa oppilaiden pitää löytää nettiä, hakuteoksia, lähiympäristöä, asiantuntijoita jne. hyödyntäen oikeita vastauksia ja arvioida löytämien tietojensa luotettavuutta. (Kysytään Jukka Siiskoselta, voisiko hänen tiedonhaku-/salapoliisitehtävistä liittää tähänä muutaman esimerkin.)
- Tiedon soveltamisen arviointia varten, oppilaan pitää tehdä joku tuotos, jonka perusteella voi arvioida hänen taitoaan soveltaa löytämäänsä tietoa aiheesta.
- Etsi kaksi Suomen korkeinta rakennusta ja laske niiden korkeuksien erotus. Tee toisesta rakennuksesta pienoismalli (tai piirrustus) valitsemassasi mittakaavassa (esim. 1:1000).