1 Aloita tästä
- Ovatko antamani ohjeet sellaiset, että oppilas ymmärtää ne?
- Annanko oppilaalle sopivasti vastuuta eli harjoitellaanko itseohjautuvuutta?
- Miten varmistan, että oppilas on ymmärtänyt opittavan asian?
- Saako tehtäviä tehdä usealla eri tavalla?
- Annanko oppilaalle solmukohtia avaavaa palautetta?
- Voiko tehtävistä käydä kriittistä keskustelua?
- Miten autan oppilaita, joiden on vaikea aloittaa työskentely/tehtävien tekeminen tai se keskeytyy helposti?
2 Oppimistavoitteet
(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)
- teen tehtäviä opettajan ohjeiden mukaan
- osaan siirtyä tehtävästä toiseen
- teen tehtäväni ja autan tarvittaessa muita
- keksin omia tehtäviä
3 Vinkkejä opetukseen
- eriyttäminen, yksilölliset oppimispolut, yksilölliset tehtävät
- monipuoliset oppimistilanteet ja –tehtävät (yksilö-, pari-, ryhmätyöskentely, oppiminen kuulemalla, näkemällä, tekemällä, monipuoliset oppimis- ja tiedonhakumateriaalit)
- luottamuksen kehä tai mieluummin vastuun kehä
- itsenäisten työtapojen sanoittaminen esim luokan seinällä
- ”viikkourakka” (pyydetään esimerkki”lomakkeet” viikkourakan rakentamisesta ja onnistumisen seurannasta/arvioinnista Pontukselta/Lappeelta, sekä opettaja että oppilas → linkki tähän)
- oppilaiden toisilleen tekemät tehtävät/kysymykset tai opetuspaketti jostakin aiheesta
- yksilöllisen etenemisen malli – https://yksilollinenoppiminen.wordpress.com