Aloita tästä

  • Ovatko antamani ohjeet sellaiset, että oppilas ymmärtää ne?
  • Annanko oppilaalle sopivasti vastuuta eli harjoitellaanko itseohjautuvuutta?
  • Miten varmistan, että oppilas on ymmärtänyt opittavan asian?
  • Saako tehtäviä tehdä usealla eri tavalla?
  • Annanko oppilaalle solmukohtia avaavaa palautetta?
  • Voiko tehtävistä käydä kriittistä keskustelua?
  • Miten autan oppilaita, joiden on vaikea aloittaa työskentely/tehtävien tekeminen tai se keskeytyy helposti?

2 Oppimistavoitteet

(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)

  1. teen tehtäviä opettajan ohjeiden mukaan
  2. osaan siirtyä tehtävästä toiseen
  3. teen tehtäväni ja autan tarvittaessa muita
  4. keksin omia tehtäviä

3 Vinkkejä opetukseen

  • eriyttäminen, yksilölliset oppimispolut, yksilölliset tehtävät
  • monipuoliset oppimistilanteet ja –tehtävät (yksilö-, pari-, ryhmätyöskentely, oppiminen kuulemalla, näkemällä, tekemällä, monipuoliset oppimis- ja tiedonhakumateriaalit)
  • luottamuksen kehä tai mieluummin vastuun kehä
  • itsenäisten työtapojen sanoittaminen esim luokan seinällä
  • ”viikkourakka”  (pyydetään esimerkki”lomakkeet” viikkourakan rakentamisesta ja onnistumisen seurannasta/arvioinnista Pontukselta/Lappeelta, sekä opettaja että oppilas → linkki tähän)
  • oppilaiden toisilleen tekemät tehtävät/kysymykset tai opetuspaketti jostakin aiheesta
  • yksilöllisen etenemisen malli – https://yksilollinenoppiminen.wordpress.com