1 Aloita tästä TIPS!Jatkuvaa arviointia ja summatiivista arviointia ei voi erottaa. Laadukas jatkuva arviointi kutistaa summatiivisen arvioinnin osuutta.
TIPS!
Jatkuvaa arviointia ja summatiivista arviointia ei voi erottaa. Laadukas jatkuva arviointi kutistaa summatiivisen arvioinnin osuutta.
- Muistanko itse kuunnella oppilasta?
- Millaisen mallin annan?
- Luonko tilanteita, jossa kaikki tulevat kuulluksi?
- Voiko kuuntelemista harjoitella oppilaiden kanssa?
- Onko oppilailla aikaa oppimistilanteissa keskustelulle ja onko heillä riittävästi mielenkiintoista keskustelun aiheita?
2 OppimistavoitteetTIPS!Opetussuunnitelmaan mukaan arvioidaan tavoitteissa onnistumista. Sisällön muistamisen mittaaminen ei ole opetussuunnitelman mukaista arviointia.
TIPS!
Opetussuunnitelmaan mukaan arvioidaan tavoitteissa onnistumista. Sisällön muistamisen mittaaminen ei ole opetussuunnitelman mukaista arviointia.
(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)
- mukamas kuuntelen, ajatukseni ovat muualla
- kuuntelen, enkä keskeytä puhujaa
- kuuntelen, mitä sanottavaa muilla on
3 Vinkkejä opetukseenTIPS!Luo oppimistehtävä/-kokonaisuus, joka tukee kuuntelemisen taidon harjoittamista.
TIPS!
Luo oppimistehtävä/-kokonaisuus, joka tukee kuuntelemisen taidon harjoittamista.
Esimerkkimenetelmiä, jotka sopivat kuuntelun taitojen harjoittamiseen:
- triangeliharjoitus: kaksi keskustelee, yksi tarkkailee.
- piiriharjoitus: sisäpiiri keskustelee ja ulkopiiri kuuntelee
- väittelytilanne