1 Börja här
- Är mina instruktioner sådana, att eleverna förstår dem?
- Ger jag tillräckligt med ansvar till eleven, övar vi självstyrning?
- Hur försäkrar jag mig om att eleven förstått det som hen ska lära sig?
- Får man göra uppgifter på olika sätt?
- Ger jag handledande respons som hjälper eleven att komma vidare?
- Kan man föra en kritisk diskussion om uppgifterna?
- Hur hjälper jag elever, som har svårt att komma igång med sitt arbete/att göra uppgifter eller som lätt blir avbrutna?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
- Jag gör uppgifter enligt lärarens anvisningar
- Jag kan gå vidare från en uppgift till en annan
- Jag gör mina uppgifter och kan vid behov hjälpa andra
- Jag hittar på egna uppgifter
3 Undervisningstips
- Differentiering, individuella lärstigar, individuella uppgifter
- Mångsidiga lärsituationer och -uppgifter: Mångsidiga lärmaterial och informationskällor, individuellt, par- och grupparbete, olika ”kanaler” t.ex. lyssna, se, göra.
- ”Tillitscirkeln” (luottamuksen kehä) eller ansvarscirkeln (vastuun kehä)
- Att sätta ord på olika självständiga arbetssätt (t.ex. på klassrumsväggen)
- Veckouppgifter, som eleven gör i egen takt under vissa lektioner under veckans lopp
- Elevernas egna uppgifter/frågor som de skapat åt varandra
- Modell för individuella lärstigar –https://yksilollinenoppiminen.wordpress.com