1 Börja här
- Ser du entreprenörskap som en möjlighet?
- Har er skola lokala samarbetspartner?
- Har eleverna i er skola möjlighet att bekanta sig med lokala företag?
- Värderas långsiktigt arbete i din klass?
- Övar ni projektarbete i din klass?
- Har ni testat olika metoder för samarbetsinlärning (t.ex. expertelever)?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
Att arbeta målinriktat
- Jag kan sköta mina uppgifter med hjälp av vuxenstöd
- jag slutför mina uppgifter
- jag kan planera min tidsanvändning
- jag orkar göra mina uppgifter i enlighet med målet för uppgiften
- jag kan arbeta flexibelt i olika situationer
Samarbete
Se K2 Engagemang, Grupparbete och att säga sin åsikt
Att bekanta sig med arbetslivet/nätverkande
- jag känner till olika yrken
- jag är intresserad av företagen i min näromgivning
- jag har bekantat mig med företagen i min näromgivning
- jag deltar i samarbetsprojekt med företagen i min näromgivning
Projektarbete
- jag vet vad projektarbete betyder (mål, roller, tidtabell, fördelning av resurser, uppföljning av arbete/mål)
- jag gör min egen andel av projeket inom tidsramen
- jag kan planera projekt självständigt
- jag kan leda ett projekt
- jag kan fördela arbetsuppgifter
Entreprenörskap
- jag vet vad ett företag är
- jag vet varför det finns företag
- jag förstår vad entreprenörskap är
- jag är intresserad av företagens verksamhet
- jag lägger märke till företagsmöjligheter i min omgivning
3 Undervisningstips
- Det lönar sig att delta i Pikkuyrittäjät- (åk 4-6) och Företagsbyn (åk 6-9)-verksamheten. Material för Pikkuyrittäjät finns nu också på svenska.
- På Ung Företagsamhet-webbsidan finns färdigt material att beställa, även på svenska
- Bjud in eleverns föräldrar att berätta om sina yrken.
- Att ordna olika evenemang (fester, disco, lägerskola) är bra övning inför arbetslivet
- Skapa ett företag (på lek) som grupparbete (lokalt behov, målgrupp, businessidé, konkurrenter vs. USP (unique selling points), planering av lokaler, uppskattning av utgifter)
- Intern PRAO i skolan (köket, städning, förskolan, vaktmästaren)
- Frivilligverksamhet t.ex. på seniorboende, där skolelever kan hjälpa till med lunch, utevistelse, prat- och lässtunder
- Ordningselever
- Vänelever
- Rastis-verksamhet
- Skötsel av Rastis-material
- Genom att öva samarbetsfärdigheter övar man samtidigt arbetslivsfärdigheter!
- Nutidens arbetslivskompetens är bl.a. attityd, initiativtagande, professionalitet och växelverkan. Ilmarinen har gjort en gallup om framtidens arbetslivskompetens (futurescore.ilmarinen.fi):
Framtidens arbetslivskompetens top 10
- Interaktionsfärdigheter
- Självkännedom
- Emotionell intelligens och empati
- Förmåga att känna igen och kunna utveckla sitt kunnande
- Förmåga att nätverka
- Resiliens, dvs. att kunna hantera förändringar/återhämta sig
- Samarbetsförmåga
- Förmåga att fungera i olika miljöer och kulturer
- Kritiskt tänkande och kreativitet
- Sjävstyrning
4 Exempel
Du kan bekanta dig med förslag på lektionspass/-helheter som knyter an till arbetslivskompetens och entreprenörskap här (på finska): L6-esimerkkitehtäviä