Aloita tästä

 

  • Miten TVT-laitteita hyödynnetään oppimisessa/opiskelussa?
  • Mitä eri sovelluksia käytän mieluiten?
  • Annanko mahdollisuuksia valita työskentelyvälineitä?
  • Rakennanko tehtävät niin, että ne mahdollistavat erilaiset esitystavat?
  • Keskusteletteko tietoturvallisuusasioista(henkilötietojen jakaminen, kuvien julkaisu)?
  • Oletteko kokeilleet ohjelmointia?

 

Oppimistavoitteet

(voi toimia myös itse- ja vertaisarviointilauseina)

 

Tiedon etsiminen

 

Laitteiden ja ohjelmien/sovellusten hallinta

  1. osaan käyttää tietokonetta/tablettia/puhelinta muiden opastuksella
  2. osaan käyttää tietokonetta/tablettia/puhelinta itsenäisesti
  3. osaan itse valita tehtävään parhaiten sopivat laitteet ja ohjelmat/sovellukset

 

Tiedon tuottaminen

  1. osaan käyttää tietokonetta/tablettia/puhelinta tekstin tuottamiseen
  2. osaan yhdistää erilaisia visuaalisia tapoja esitellä tietoja esityksessäni/viestissäni
  3. osaan valita parhaiten sopivat välineet ja ohjelmat oman esityksen/viestin tuottamiseen

 

Turvallisuus

  1. tiedän, että tvt:n käyttöön liittyy riskejä
  2. osaan suojella omaa yksityisyyttäni ja laitteitani
  3. osaan opastaa muita tvt-turvallisuudessa

 

Ohjelmointi

  1. ymmärrän, että monessa laitteessa on joku ohjelmointi taustalla
  2. osaan ohjatusti tehdä helppoa ohjelmointia
  3. harjoittelen ohjelmointia itsenäisesti
  4. osaan soveltaa ohjelmointia eri tilanteisiin.

 

Vinkkejä opetukseen

 

  • Asiantuntijaoppilaat (isommat opastavat pienempiä TVT-taidoissa)
  • Oppilaiden omien taitojen hyödyntäminen
  • Koodaustunti.fi
  • Linda Liukkaan kirjat
  • Koodi2016.fi voi ladata oppaan
  • Kaupungin mediakeskuksen koulutukset, tuki ja materiaalit
  • Kaupungin nettinuorisotyöntekijä
  • Kopiraittilan koulu www.kopiraittila.fi (tietoturvallisuus)
  • Operight.fi (tekijänoikeus opetustyössä)

 

4 Esimerkkejä

 

  • Voit tarkastella sivuston avulla rakennettuja esimerkinomaisia oppimistuokiota/-kokonaisuuksia: L5-esimerkkitehtäviä