Vinkki 1. Aloita oppimiskokonaisuuksien luominen opetussuunnitelman tavoitteista älä sisällöistä!
- Opetuksen suunnittelu pitää perustua opetussuunnitelman tavoitteisiin (ne T:t).
- Arvioimme tavoitteissa onnistumista.
- Vangitseeko ajatteluasi sisältöihin (ne S:t) perustuva opetuksen suunnittelu ja arviointi?
- Jos näin on, sinulla on varmaan kiire koko ajan.
- Sisällöt ovat välineistä ennen kaikkea laaja-alaisten taitojen kehittämiseen.
- https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tiedot
Vinkki 2. Analysoi opsin tavoitetta
Vertaa opsin tavoitetta (T) Krathwolin ja Andersonin -taulukkoon.
- Tulkitse opetussuunnitelman tavoitteita (T)
- Pohdi miten syvää taidon osaamista oppilailta edellytetään. (taulukko)
- Yritä laatia tehtäviä, joilla taidon laatutaso voidaan arvioida. (Seuraava vinkki)
Vinkki 3. Syvennnä nykyistä opetustasi –”Ajattelun taidot ja oppiminen”-kirja s.258-260
Voit tuunata nykyistä oppimateriaaliasi paremmaksi seuraavien apukysymysten avulla. ”Ajattelun taidot ja oppiminen”- kirjassa on asia selitetty huomattavasti seikkaperäisemmin:
- MUISTA (tietää, toistaa, luetteloi) – Mikä on? Milloin on? Missä on?
- YMMÄRRÄ (selittää, tulkitsee, vertaa) – Mikä on keskeinen ajatus? Miten kiteyttäisit? …
- SOVELLA (kokeilee, yhdistää, rakentaa) – Miten käyttäisit? Miten voit hyödyntää?
- ANALYSOI (luokittelee, järjestää, erittelee) – Mitkä ovat … osatekijät? Miten luokittelisit?
- ARVIOI (arvioi, punnitsee, kritisoi) – Mikä merkitys on? Miten testaisit? Mikä onn sinun mielipiteesi?
- LUO (kehittää, tuottaa, uudistaa) – Mikä olisi vaihtoehto? Miten testaisit? Mitä tapahtuisi, jos?
Vinkki 4. Suunnittele opetustuokiot laaja-alaisten taitojen tietoista harjoittamista varten.
- Voisiko opetuksen suunnittelu lähteä laaja-alaisten taitojen harjoittaminen edellä?
- Voit käyttää hyväksesi https://allia.fi/laaja-alaiset-taidot sivun vinkkejä.
- Sivuston avulla on ohjeistettu mm. oppimistavoitteiden määrittely oppilaan kanssa.
- Mallit sisältävät myös esimerkkimenetelmiä ja yksittäisiä opetustuokioita.
- Oppilaan kannattaa harjoitella itsearviointia vain yksi tavoite kerrallaan.
Vinkki 5. Työskentelyn arviointi
- https://allia.fi/perustietoa-arvioinnista/tyoskentelyn-arviointi/
- Laaja-alaisissa taidoissa on kuvattu paljon elementtejä, jotka helpottavat työskentelyn arviointia yksin ja ryhmässä. Tarvitseeko työskentelyn arviointiin kiinnittää terminä huomiota, jos laaja-alaisia taitoja arvioidaan ja opetetaan huolellisesti. Linkissä on koottuna eri laaja-alaisista taidoista tavoitelauseita, jotka ovat sidoksissa työskentelyn arviointiin.
Vinkki 6. Palautteen annon oikea kohdistaminen (jatkuva arviointi)
Jos haluat kehittää oppilaan oppimaan oppimisen taitoja, kohdista palautteesi itsesäätelyn – ja prosessin tasoon. Suurin osa palautteenannosta on tehtäväntason palautteenantoa, mutta se ei suinkaan ole kovinkaan tehokas oppimaan oppimisen taitoja kehittäessä. (Hattie & Timberley, 2007, Päivi Nilivaara)
Vinkki 7. Tiimioppiminen oppimisen ja arvioinnin tukena
- Tiimioppiminen arvioinnissa tarkoittaa, että ryhmän vetäjä (opettaja tai joku oppilas)
- Kirkastaa tavoitetta riittävästi jo oppimistehtävän aikana.
- Kirkastaa arviointikeskustelun tavoitetta yhä uudelleen.
- Mitä tavoitteita oppimistehtävällä oli ja miten ne saavutettiin?
- Mitä tehtävästä opittiin ja mitä voisi viedä käytäntöön jatkossa?
- Keskittyy kysymyksiin.
- lisää…