Vinkki 1. Aloita oppimiskokonaisuuksien luominen opetussuunnitelman tavoitteista älä sisällöistä!

  • Opetuksen suunnittelu pitää perustua opetussuunnitelman tavoitteisiin (ne T:t).
  • Arvioimme tavoitteissa onnistumista.
  • Vangitseeko ajatteluasi sisältöihin (ne S:t) perustuva opetuksen suunnittelu ja arviointi?
    • Jos näin on, sinulla on varmaan kiire koko ajan.
    • Sisällöt ovat välineistä ennen kaikkea laaja-alaisten taitojen kehittämiseen.
  • https://eperusteet.opintopolku.fi/#/fi/perusopetus/419550/tiedot

 

Vinkki 2. Analysoi opsin tavoitetta

Vertaa opsin tavoitetta (T) Krathwolin ja Andersonin -taulukkoon.

  • Tulkitse opetussuunnitelman tavoitteita (T)
  • Pohdi miten syvää taidon osaamista oppilailta edellytetään. (taulukko)
  • Yritä laatia tehtäviä, joilla taidon laatutaso voidaan arvioida. (Seuraava vinkki)

 

Vinkki 3. Syvennnä nykyistä opetustasi –”Ajattelun taidot ja oppiminen”-kirja s.258-260

Voit tuunata nykyistä oppimateriaaliasi paremmaksi seuraavien apukysymysten avulla. ”Ajattelun taidot ja oppiminen”- kirjassa on asia selitetty huomattavasti seikkaperäisemmin:

  • MUISTA (tietää, toistaa, luetteloi) – Mikä on? Milloin on? Missä on?
  • YMMÄRRÄ (selittää, tulkitsee, vertaa) – Mikä on keskeinen ajatus? Miten kiteyttäisit? …
  • SOVELLA (kokeilee, yhdistää, rakentaa) – Miten käyttäisit? Miten voit hyödyntää?
  • ANALYSOI (luokittelee, järjestää, erittelee) – Mitkä ovat … osatekijät? Miten luokittelisit?
  • ARVIOI (arvioi, punnitsee, kritisoi) – Mikä merkitys on? Miten testaisit? Mikä onn sinun mielipiteesi?
  • LUO (kehittää, tuottaa, uudistaa) – Mikä olisi vaihtoehto? Miten testaisit? Mitä tapahtuisi, jos?

Vinkki 4. Suunnittele opetustuokiot laaja-alaisten taitojen tietoista harjoittamista varten.

  • Voisiko opetuksen suunnittelu lähteä laaja-alaisten taitojen harjoittaminen edellä?
  • Voit käyttää hyväksesi https://allia.fi/laaja-alaiset-taidot sivun vinkkejä.
  • Sivuston avulla on ohjeistettu mm.  oppimistavoitteiden määrittely oppilaan kanssa.
  • Mallit sisältävät myös esimerkkimenetelmiä ja yksittäisiä opetustuokioita.
  • Oppilaan kannattaa harjoitella itsearviointia vain yksi tavoite kerrallaan.

Vinkki 5. Työskentelyn arviointi

  • https://allia.fi/perustietoa-arvioinnista/tyoskentelyn-arviointi/
  • Laaja-alaisissa taidoissa on kuvattu paljon elementtejä, jotka helpottavat työskentelyn arviointia yksin ja ryhmässä. Tarvitseeko työskentelyn arviointiin kiinnittää terminä huomiota, jos laaja-alaisia taitoja arvioidaan ja opetetaan huolellisesti. Linkissä on koottuna eri laaja-alaisista taidoista tavoitelauseita, jotka ovat sidoksissa työskentelyn arviointiin.

Vinkki 6. Palautteen annon oikea kohdistaminen (jatkuva arviointi)

Jos haluat kehittää oppilaan oppimaan oppimisen taitoja, kohdista palautteesi itsesäätelyn – ja prosessin tasoon. Suurin osa palautteenannosta on tehtäväntason palautteenantoa, mutta se ei suinkaan ole kovinkaan tehokas oppimaan oppimisen taitoja kehittäessä. (Hattie & Timberley, 2007, Päivi Nilivaara)

 

 

Vinkki 7. Tiimioppiminen oppimisen ja arvioinnin tukena

  • Tiimioppiminen arvioinnissa tarkoittaa, että ryhmän vetäjä (opettaja tai joku oppilas)
  • Kirkastaa tavoitetta riittävästi jo oppimistehtävän aikana.
  • Kirkastaa arviointikeskustelun tavoitetta yhä uudelleen.
  • Mitä tavoitteita oppimistehtävällä oli ja miten ne saavutettiin?
  • Mitä tehtävästä opittiin ja mitä voisi viedä käytäntöön jatkossa?
  • Keskittyy kysymyksiin.
  • lisää…