1 Börja här
- Uppmuntrar jag eleverna att ifrågasätta saker och ställa frågor?
- Planerar jag in tillräckligt med tid för diskussion?
- Vet jag vad eleverna är intresserade av?
- Har eleverna möjlighet att föreslå teman/arbetssätt?
- Följer vi tillsammans med aktuella, intressanta händelser?
2 Lärandemål
(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)
- Jag “hänger med” i lärsituationen
- Jag kan ställa frågor om lektionstemat
- Jag kan diskutera lektionstemat på ett uppskattande sätt
- Jag kan dela med mig av mina egna motiverade synpunkter/erfarenheter/kunskaper
3 Undervisningstips
- Flipped learning
- När man börjar med ett nytt tema lönar det sig att kartlägga elevernas erfarenheter och intressen.
- Eleverna skapar uppgifter, frågor och prov till varandra och planerar och leder undervisningsstunder.
- Debatter, paneldiskussioner, rollekar/-spel, lärandesamtal
- En för alla elever gemensam tankenöt/problemuppgift → diskutera elevernas lösningsmodeller och motiveringar