1 Börja här

  • Uppmuntrar jag eleverna att ifrågasätta saker och ställa frågor?
  • Planerar jag in tillräckligt med tid för diskussion?
  • Vet jag vad eleverna är intresserade av?
  • Har eleverna möjlighet att föreslå teman/arbetssätt?
  • Följer vi tillsammans med aktuella, intressanta händelser?

 

2 Lärandemål

(kan även fungera som fraser för själv- och kamratbedömning)

 

  1. Jag “hänger med” i lärsituationen
  2. Jag kan ställa frågor om lektionstemat
  3. Jag kan diskutera lektionstemat på ett uppskattande sätt
  4. Jag kan dela med mig av mina egna motiverade synpunkter/erfarenheter/kunskaper

 

3 Undervisningstips

  • Flipped learning
  • När man börjar med ett nytt tema lönar det sig att kartlägga elevernas erfarenheter och intressen.
  • Eleverna skapar uppgifter, frågor och prov till varandra och planerar och leder undervisningsstunder.
  • Debatter, paneldiskussioner, rollekar/-spel, lärandesamtal
  • En för alla elever gemensam tankenöt/problemuppgift → diskutera elevernas lösningsmodeller och motiveringar